Hair Tip - Colour

   Allmänt |2012-02-21  | 23:49:52
En kompis till mig bad om hjälp, då hon nu funderar på att färga sitt hår ifrån rött till blont. Jag kan själv bara säga, att färga håret ifrån en mörk färg till en jätte blond är det mest idiotiska & mest skadliga för håret man kan göra .. men väldigt många gör det ändå.

Tre frågor som jag fick utav henne:
Hur gör jag om jag vill blondera håret från rött till blont ?
För det första så måste man avfärga håret, avfärgning kan man göra både hos en frisör & hemma, tipsar om att göra det hos en frisör. Men om man nu känner för att göra dte själv, så finns avfärgnings medel osv att köpa på tex. Kicks & Essence (har du längre hår än till axlarna bör du använda två förpackningar). För er som inte vet vad avfärgning av håret innebär, så betyder det att man tar bort större delen av den färgen man redan har, alltså om man har färgat sig till den mörka färgen. Man tar bort den mörka hårfärgen innan man färgar om håret med den ljusare nyansen, tex blond, med andra ord.
Följderna av detta är också att du får gå runt med en väldigt ful hårfärg i ett x antal dagar också, men om man nu verkligen vill ha blont hår så är det väl värt det. Exakta dagar som du måste låta håret vila efter avfärgningen vet inte jag, men det står troligen på förpackningen, annar kan man alltid ringa sin frisör om det skulle vara så.
En avfärgning är någonting som man kanske behöver göra fler än en gång, till & med fler än två. Men efter att man har gått igenom hela denna processen så är det bara att färga håret & exprimentera fram den hårfärgen som man nu vill ha.

Hur mycket sliter det på håret ?
Att göra en avfärgning & att färga om håret är någonting som verkligen sliter på håret & just därför är det JÄTTE viktigt att låta håret vila i flera dagar, kanske till & med en vecka under processen ifrån mörkt till ljust.

Kommer jag tappa mycket hår ?
Det bror helt på vilken hårtyp du har, men det skulle kunna hända ja. Men om inte annat så kommer ditt hår att vara så himla slitet efter att ha gått igenom allt ovan att du måste klippa av en del utav det. Men när ditt hår har växt ut igen så kommer du förmodligen inte att ångra dig, eftersom att du kommer ha ditt ljusa hår & om du klipper dig regelbundet kommer du dessutom ha oslitet hår, helt utan klyvna toppar.

Hoppas att det vart ett bra svar & "feedback" tas med glääääädje emot !






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback